Recenze

Hudba pařížských chrámů

Svatojakubské Audite Organum, 2003

CD je recitálem svatojakubské varhanice Ireny Chřibkové, která patří mezi naši varhanickou elitu a která je známá i svými zásluhami na poli organizačním (je duší svatojakubského mezinárodního varhanního festivalu). Tento recitál se však vymyká sólovým recitálům běžně dostupným mezi množstvím nahrávek, jimiž je náš hudební trh v současné době totálně přesycen. Deska Ireny Chřibkové obsahuje výhradně hudbu francouzských autorů, všeobecně označovaných za “francouzské romantické varhanní symfoniky”. Na své si přijdou milovníci Widora, Vierna, Boëllmanna, Gigouta a dalších. Monumentální akustika svatojakubské baziliky plně vyhovuje charakteru hudby a pokud jsme schopni si odmyslet její současný barokní interiér, ocitáme se mezi sloupy a rozetovými okny francouzských gotických katedrál. Je skoro k nevíře, jak se interpretce podařilo na svatojakubských varhanách, které jsou sice největším pražským nástrojem, ale zvukově jsou koncipovány velmi odlišně od francouzských nástrojů, vystihnout zvukovost francouzské romantické varhanní literatury a skladby narejstříkovat tak, že i znalec bude místy hledat v brožurce údaje o varhanách, na nichž byla nahrávka pořízena, aby se ujistil o tom, že není klamán a že poslouchá skutečně svatojakubské varhany. Nedocenitelnou předností každého varhaníka je znalost nástroje, za jehož hrací stůl usedá, což Irena Chřibková zde zúročila plnou měrou a je zřejmé, že každý jiný varhaník, který není s tímto nástrojem bytostně spjat, by rejstříkové kombinace a barvy, jež Irena Chřibková použila s naprostou samozřejmostí a elegancí, musel dlouho a pracně hledat.

Radek Rejšek